Saturday 2 July 2011

La Tahzan - Jangan Bersedih..

Bismillah ar-Rahman ar-Rahim,
Assalamu’alaikum warahmatullah wabarakatuh.
Marilah kita sama - sama jadikan panduan dan teladan, 
semoga kita diberkatiNya..InsyALLAH.

  • Jangan sesekali bersedih! Apakah dengan kesedihan anda ingin menghentikan putaran roda zaman, menahan matahari, menterbalikkan putaran jarum jam, berjalan ke belakang dan memterbalikkan siang ke pagi hari?
  • Jangan bersedih! Sebab kesedihan ibarat angin puyuh yang dapat merosak kesegaran udara, mengeruh air yang jernih, merubah wajah langit yang ceria dan merosak taman-taman yang indah.
  • Jangan sesekali bersedih! Sebab kehidupan anda yang sebenarnya adalah kebahagiaan yang anda rasakan dan ketenangan yang anda nikmati. Jangan gunakan sedikit pun waktu anda untuk kesedihan, jangan biarkan malam anda diusik rasa gundah, jangan membiarkan waktu anda dirobek kegelisahan dan jangan anda mensia-siakan hidup anda. Sebab Allah SWT tidak menyukai orang-orang yang mensia-siakan hidupnya.
  • Jangan sesekali bersedih! Sebab ubat tidak akan dapat membantu anda untuk menghilangkan kesedihan anda. Hanya hati anda yang dapat menenangkan segala gelora perasaan dan kelapangan jiwa anda yang dapat menghilangkan terpaan kesedihan.
  • Jangan sesekali bersedih! Sebab anda memiliki kekuatan doa. Allah tidak menyukai orang yang selalu bersedih. Perbaikilah kedudukan anda di pintu rahmat-Nya. Anda memiliki sepertiga malam untuk berdoa kepada-Nya dan anda memiliki waktu yang begitu dekat dengan-Nya iaitu ketika anda sujud.
Wahai Yang Maha Esa, Wahai Tempat Meminta, Wahai Yang Maha Mulia, Wahai Yang Maha Hidup dan Maha Berdiri, Wahai Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, hamba memohon kepada-Mu agar segala kegundahan, kegelisahan dan kesedihan akan hilang. Ya Allah, kami berlindung kepada-Mu daripada kesusahan, permasalahan hidup, kehinaan dan kemiskinan. Maha suci Engkau ya Allah, aku bersaksi tidak ada Tuhan selain-Mu dan aku mohon keampunan-Mu dan bertaubat kepada-Mu. Selawat dan salam buat junjungan kita Nabi Muhammad SAW.
 

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...