Tuesday 5 July 2011

Jenis-Jenis Haji

asma bertanya: Apakah beza haji tamttuk dan haji ifrad?

Jawapannya:BerIhram untuk membuat haji dan umrah ada tiga cara. Orang yang membuat haji hendaklah memilih salah satu daripadanya. Ini berdasarkan hadis berikut:


منا من أهل بالحج مفردا ومنا من قرن ومنا من تمتع

Maksudnya: Ada ada diantara kita yang menunaikan haji dgn Ifrad, ada yang menunaikan haji qiran dan ada yg menunaikan dengan tamattu3. (Hr Muslim)

Cara ketiga2 jenis ini adalah seperti berikut:-

1. Ifrad

Seorang yang berihram dengan niat haji daripada miqat haji. Apabila telah selesai menunaikan haji maka dia berihram dengan ihram umrah dengan keluar ketempat paling dekat yang halal dan melakukan kerja2 umrah. Haji ini yang dilakukan oleh Baginda s.a.w seperti mana disebut hadis yang diriwayatkan oleh Jabir:

وأهل رسول الله صلى الله عليه وسلم بالحج
Maksudnya: Dan Rasulullah s.a.w berihram dengan menunaikan Haji. (Hr Bukhari dan Muslim)

Kesimpulan: Ifrad adalah menunaikan Haji sebelum Umrah dalam masa2 haji pada tahun yang sama.

2. Tamattu3

Seseorang yang berihram untuk melakukan umrah pada bulan-bulan haji dari miqat dan menunaikan umrah sehingga selesai. Kemudian dia bebas melakukan apa sahaja setelah habis umrah. Kemudian dia berihram untuk mengerjakan haji , pergi ke miqat dan menunaikan kerja2 haji sehingga selesai.

Dalam keadaan begini dia dikenakan denda dam sekiranya dia bukan penduduk Mekkah. Firman Allah s.w.t:Maksudnya: "Maka sesiapa yang berumrah pada bulan2 haji kemudian dia melakukan haji pada tahun yang sama maka dia dikenakan denda iaitu seekor kambing yang di sembelih.

Sesiapa yang tidak mampu melaksanakan denda tersebut maka hendaklah dia berpuasa selama tiga hari pada waktu haji dan tujuh hari setelah mana dia sampai di tanah airnya. Maka sempurnalah sepuluh hari. Denda tersebut dikenakan kepada mereka yang bukannya penduduk tanah haram Mekkah. " (196: Al-Baqarah)

Kesimpulannya: Tamattu adalah melakukan Umrah dahulu, kemudian melakukan haji pada tahun yang sama.

3. Qiran

Seseorang yang menggabungkan haji dan Umrah pada bulan2 haji dgn berihram dari miqat haji. Kemudian melakukan kerja2 haji secara sempurna. Maka termasuklah amalan umrah dalam amalan haji iaitu dengan menegerjakan satu tawaf dan satu saie. Ibnu Umar r.a telah meriwayatkan: Sesungguhnya Rasulullah s.a.w bersabda:

من أحرم بالحج والعمرة أجزأه طواف واحد وسعي واحد
Maksudnya: "Sesiapa yang berihram untu menunaikan haji dan umrah sekali gus cukuplah dengan satu tawaf dan satu saie." (Hr Tirmizi)

Qiran juga dikenakan dam kerna diqiaskan dgn tamattu3 disebabkan kerja haji tamattu3 lebih banyak dari kerja2 haji qiran.

Yang paling baik

Ifrad adalah yg paling afdol kerana itulah yang dilakukan oleh Rasulullah s.a.w sperti mana yang diriwayatkan oleh Jabir dan Aisyah dalam hadis yang diriwayatkan Bukhari dan Muslim.


...

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...